Bolivia: La Paz en Pampas/Rurrenbaque - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Flo-Naad - WaarBenJij.nu Bolivia: La Paz en Pampas/Rurrenbaque - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Flo-Naad - WaarBenJij.nu

Bolivia: La Paz en Pampas/Rurrenbaque

08 Oktober 2012 | Bolivia, La Paz

Holaaaaa!

Bedankt voor de leuke reacties op ons vorige verslagje:)
Hier gaat nog steeds alles goed, hebben het megadruk met alleen maar leuke dingen, maar daarvoor zijn we hier natuurlijk ook!
Waar we vorige keer zijn geëindigd gaan we nu weer lekker verder!

Vorige week maandagochtend zijn we in La Paz (onofficiële hoofdstad van Bolivia) aangekomen, wederom in het Wild Rover hostel (3e van de 3)voor ons gratis t-shirt en biertje natuurlijk;)
Aangezien deze stad boven de 4000 meter ligt hebben we deze dag rustig aan gedaan, omdat je na 100 meter lopen al uitgeput bent. We zijn wel weer naar de lokale markt geweest en kwamen langs een spaanse talenschool, waar we meteen maar voor de dag daarna 4 uur les hadden ingeboekt (leek ons erg handig na de afgelopen tijd met handen en voeten amper vooruit te komen..)
Ook hadden we van onze Ierse vriend die we in Arequipa al hadden ontmoet gehoord dat er een goed bureau was voor de Pampas tour (soort jungle tour waarbij je heel veel dieren gaat spotten).
Samen met hem zijn we daar naartoe gegaan en voor een zogenaamde special price deze meteen geboekt voor de donderdag, vrijdag en zaterdag zodat we nog even konden wennen aan de hoogte en wat meer van La Paz konden zien (en vergeet de spaanse lessen niet!)
´s Avonds was ons hoogtepunt qua culinair hoogstandje: we zijn namelijk in ´Casa de Argentina´ gaan eten, dit was op aanraden van onze Australische vrienden en blijkbaar heel bekend in La Paz vanwege het goede vlees. Beiden nog nooit zo´n lekker en groot stuk vlees naar binnen gewerkt (ongeveer 300 gram pp, en natuurlijk geen frietje aangeraakt om onze maaginhoud te sparen voor de malse biefstuk). Inclusief was er ook nog een tafel vol met salade (anders dan we gewend waren: 1 tomaat of 1 blaadje sla als je geluk hebt). Conclusie: we konden ons geluk niet op en zijn met volle buik over de gezellige en bruisende hoofdstraat terug naar boven gesjokt.
in het hostel hebben we nog even wat gedronken en anderen gesproken over de Pampas tour, wat gepooled zoals we eigenlijk elke avond doen (jaaa, worden steeds beter). En in plaats van op tijd naar bed, hebben we geholpen met het opruimen van de bar en zijn we lekker gaan tukken.
Dinsdagochtend ging om 9.00 uur ons wekkertje om nog 2 schriftjes te kunnen kopen, lekker te ontbijten in het hostel en vervolgens naar de Spaanse les te gaan. We hadden 2 keer 2 uur geboekt en tussendoor hebben we de meest smerige lunch ooit gehad, en grotendeels weggeven aan wat arme straatjongens die er al continue naar aan het loeren waren.
Na 4 uur intensief spaans te hebben gehad concludeerden we dat we eigenlijk minstens 3 dagen nodig zouden moeten hebben om echt vooruit te gaan. En aangezien we de volgende dag (woensdag) al wegvlogen om vervolgens op donderdag de Pampas tour te beginnen hebben we de moed niet opgegeven, maar wel bedankt voor nog meer uren (zonde van de tijd waarop we ook sightseeing kunnen doen!)
Op het einde van de middag wat door de stad gewandeld en winkeltjes/kraampjes bezocht waarbij ze in elke straat precies dezelfde prul verkopen.
Omdat we wisten dat we de 3 komende dagen rijst zouden gaan krijgen, zijn we ´s avonds voor de verandering eens mexicaans gaan eten. Op aanraden van de receptie van Wild Rover zijn we met het plattegrondje op zoek gegaan naar het befaamde mexicaanse huis. Daar aangekomen waren we niet de enige hollanders die even wat anders wilden nuttigen, want het complete restaurant was gevuld met Nederlanders (lees: 4 groepjes). Het eten kon natuurlijk niet tippen aan de dag daarvoor, maar was zeker lekker.
Om de avond af te sluiten zijn we weer naar de bar in ons hostel gegaan met de 2 Australische jongens en vervolgens nog in een of andere discobar in de buurt, waar alle backpackers ongeveer heen gaan, geëindigd. Nog een paar keer uitgenodigd bij afterparties bji lokale thuis, maar die hebben we voor de zekerheid maar afgeslagen;)
Woensdag hebben we onze tas gepakt om naar Rurrenbaque te vliegen en nog wat research gedaan wat we na deze tour verder willen gaan doen.
Eenmaal op het vliegveld aangekomen moesten we natuurlijk weer extra tax betalen, zoals eigenlijk overal hier.
Dan het vliegtuig...... ..... .. hmm.... ... We hadden de duurdere maatschappij geboekt, omdat we al wat spookverhalen hadden gehoord, maar blijkbaar hadden we pech met onze vlucht.
Er passen 20 mensen in het vliegtuig, aan elke kant van het raam 1 met daar tussenin het gangpad. Van de 40 minuten durende vlucht hebben we maar liefst 30 minuten turbulentie gehad (lees: je vliegtuig gaat nog meer op en neer dan de goliath van six flags) waarbij we bij het opstijgen al hoopten dat de motoren ons de lucht in konden krijgen.
Flo met d´r braakzakkie in de hand en Naad bleker per seconde. En wat het er ook niet beter op maakte, was dat een lokaal vrouwtje naast naad en achter flo begon te bidden en huilen als een bezetene. Conclusie: we konden ons geluk niet op toen ons vliegtuig (al dan niet crashend) de aardbodem weer raakte in Rurrenbaque. Gelukkig konden de piloten de gehele vlucht met elkaar lachen, dat maakte het iets minder verontrustend.
Met een shuttle busje (ipv een cross-motortaxi..) veilig naar het stadje gebracht, wat er super gezellig en echt jungle achtig uitzag!!
Ons braaf gemeld bij Fluvial tours (het bureau dat onze pampas tour zou gaan verzorgen) en vervolgens naar Tucana hostel gegaan waar voor ons een kamer zou zijn geboekt die er niet was.. gelukkig nog wel een plekje vij, dus daar ingecheckt.
Eindelijk een stad waar de korte broek ook ´s avonds gedragen kon worden, en vrijwel geen muggen aanwezig waren, dus zijn we erop uitgetrokken om wat te gaan eten. Op aanraden van Fluvial tours (en een gratis caprinja) zijn we pizza gaan eten bij Luna Lounge, een heerlijk Hawaii achtig restaurant/barretje.
´Savonds op tijd naar bed om de volgende dag te beginnen aan de Pampas. (de receptionist had beloofd ons wakker te maken om 7.00 u, omdat we geen wekker bij ons hadden, maar deze kwam helaas niet opdagen. Gelukkig heeft onze biologische klok ons op tijd het bed uit gejaagd).

Pampas:
Donderdagochtend hebben we ons braaf gemeld bij het kantoortje van Fluvial tours. Daar aangekomen bleek dat we met al onze vrienden van Wild Rover in de groep zaten, waardoor onze trip al niet meer stuk kon!
We zaten met 8 personen per jeep en met 3 jeeps zijn we richting pampas gereden.
Na ongeveer 3,5 uur over hobbelige paadjes gereden, maar met prachtig uitzicht (veel dieren, hutjes, karren, mannen op scooter met varken op de rug), waren we aangekomen bij onze lunchplek (jep rijst).
Plots kwam er een ¨tropische regenbui¨ en we hoopten maar dat onze tassen op het dak van de jeep droog zouden blijven, zodat we niet met natte spullen zouden beginnen.
Toen het was gestopt reden we naar de bootjes toe, waar we 2,5 uur zouden varen naar onze logdes, ondertussen vogels, krokodillen, reuze cavia´s (copabara´s), schildpadden etc. zouden zien.
Na nog geen 10 minuten begon het weer keihard te regenen, onbeschrijvelijk hoe hard!! Onze tassen waren ingepakt in zeil en onze gids was niet van plan om onze regenjassen te geven. Wij zaten voorin de boot in onze witte hemdjes en korte broek zodat we de mannen uit de wind hielden en het ijskoud kregen (tot blauwe lippen aan toe). We hoopten dat deze bui na een half uur wel over zou gaan maar toen dit niet het geval was heeft Flo maar een reddingsvest aangetrokken om te kijken of dit enige warmte bood en heeft Naad gevraagd/gesmeekt of we niet onze regenjassen mochten maar tevergeefs. Hier begon al onze wrok voor de gids.. Aangekomen in de lodge was er natuurlijk geen warme douche maar hebben we ons afgedroogd en wat warms aangetrokken voor het avondeten. (bij het openen van onze tas bleek dat het zeil dit keer onze tassen niet helemaal had beschermd). ´s avond met zijn allen hierom gelachen en met zn allen wat biertjes gedronken en spelletjes gedaan.
Vrijdag: na een heerlijk ontbijt van scrambled eggs hebben we regenlaarzen aangetrokken en zijn we gaan lopen in de pampus op zoek naar slangen (cobra/anaconda). Het was heerlijk zonnig maar hadden lange broek aangetrokken ter bescherming tegen alle agressieve slangen en insecten. Helaas leek het alsof onze gids er niet echt zin in had en die liep met hoge snelheid door zonder ook maar links of rechts te kijken. We hebben 3 uur lang door het drassige moeras gelopen terwijl het zweet van ons lijf gutste. Helaas alleen een oude slangenhuid gevonden maar wederom met de groep kunnen lachen! Na een lekkere douche zijn we gaan lunchen en vervolgens weer te gaan varen op zoek naar de (roze) dolfijnen om hier mee te zwemmen. Dit was echt heel bijzonder aangezien er op nog geen 50 meter afstand een groepje alligators op de loer lagen. Het was moeilijk om echt met de dolfijnen te zwemmen maar ze bleven de hele tijd om de boot heen circuleren. savonds naar een ander plekje gevaren om de zonsondergang mooi te kunnen zien. Hier hebben we met gasten uit onze groep en met de lokalen gevoetbald(als enige meisjes). Dit was heel gezellig en we hebben de locals nog ingemaakt ook!! savonds weer met zn allen in de lodge gegeten, gedronken en spelletjes gespeeld.
Zaterdag: we zouden optijd opstaan om de zonsopgang te zien maar blijkbaar was he bewolkt en had de gids ons niet wakker gemaakt. We zijn toen om 8 uur gaan ontbijten en daarna piranha´s gaan vangen. Deze beesten happen elke seconde maar zijn razendsnel dus bleven niet altijd hangen. Uiteindelijk 10 vissen gevangen met zn allen die we vervolgens bij de lunch geserveerd kregen. Hierna weer met het bootje en de jeep naar Rurrenbaque gegaan, dit keer was het gelukkig heerlijk weer.
savonds met onze groep weer bij hetzelfde restaurantje/barretje gegeten en vervolgens naar de mosquito bar gegaan voor cocktails en natuurljk een potje poolen.
Zondagochtend was onze vlucht vertraagd, hier waren we al voor gewaarschuwd dat dit vaker gebeurt. Dus twee uur later weer in het krakkemikkige vliegtuigje terug naar la paz gevlogen, deze keer was er gelukkig minder turbulentie.
Terug in Wild Rover kwamen we onze Israelische vrienden tegen die we in Cusco hadden ontmoet. We hebben toen smiddags onze nachtbus geregeld naar Sucre en overdag met iedereen in de bar onze verhalen uitgewisseld.
Vanochtend zijn we aangekomen in Sucre samen met 3 anderen van de Pampas tour. We zitten niet in een heel gezellig hostel maar die schijn je hier niet te vinden. We gaan vandaag en morgen het stadje bekijken en dan woensdag op naar Potosi waar we donderdag samen met 3 of 4 anderen van de Pampas tour hebben afgesproken om de mijntour te gaan doen. Daarna willen we een driedaagse tour door de zoutvlaktes gaan doen en vervolgens in Tupiza 1 of 2 dagen op een paard een trekking te doen. Daarna....

Op naar Argentinië!!!!

• 08 Oktober 2012 - 21:26

ps: foto´s komen morgen, computer werkt niet mee!

• 09 Oktober 2012 - 21:15

Edith:

Ha lieverds!!! Jeeh wat een avontuur met zo"n vliegtuigje... Was stiekem blij dat ik niet vooraf wist waar jullie mee vlogen ;-) en naad....?? Hoe ist met de spinnen??? Nog steeds geen gezien?? Of waren die er niet in de jungle? Ben ook zeer benieuwd naar jullie foto's...hoop dat het jullie gaat lukken, zo niet dan zien we ze thuis wel!!
    PS overigens erg dapper om tijdens je vakantie nog een poging tot cursus Spaans te volgen ;-)) GENIET nog lekker dames!!
    Dikke kusss

• 10 Oktober 2012 - 13:03

Myrthe:

Hee lieve zus en Floor!
    Wat ben ik verschrikkelijk jaloers. Het klinkt allemaal zo vet! En dan op 50m afstand nog durven te zwemmen met die alligators, oh wat eng! Ik vind het geweldig om te lezen en ben weer benieuwd naar t volgende verhaal! HEEEL veel plezier alvast in Argentinië.
    Kus

• 10 Oktober 2012 - 21:38

Oma Kuijpers:

Hai meisjes van het vakantie leven, Het zijn wel spannende verhalen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het wel eng was in z'n vliegtuigje, Dat hebben we vroeger met ons gezin ook eens gevlogen met een sportvliegtuigje, We moesten van iedereen het gewicht opgeven. Maar het was een heel belevenis.
    Meiden ik zou zeggen ga nog lekker ervan genieten Want de tijd gaat snel. groetje en een stevige kus van Oma Kuijpers

• 15 Oktober 2012 - 16:15

Ellen:

Ladies! wat klinkt het allemaal top! Jullie ondernemen echt veel. Volgens mij ook een top team zo samen.
    Naad pak je plaatjes boekje erbij, dan hoef je geen dure spaanse lessen te volgen;). Geniet allebei driedubbeldwars! Liefs, Ellen

• 15 Oktober 2012 - 16:15

Ellen: